måndag 22 januari 2018

Mönstermålning min nya avslappnings metod


















Det var fyra år sedan jag blev sjuk i utmattningssyndrom. Det har tagit lång tid att få tillbaka sin energi. Samtidigt som kraften och energin har sakta kommit tillbaka har det blivit andra följd sjukdomar. Det började med kraftig yrsel som jag sökte för. Jag fick då diagnosen  kristallsjukan.
Det är också en sjukdom som har ökat och hör oftast ihop med stress. Kristallsjukan sitter på balansnerven i örat. Det är inget farligt men mycket obehagligt. Först när jag fick diagnosen så rekommenderar läkarna att jag skulle sätta mig i sängen och kastar mig bakåt på den sidan där dem upptäcker att kristallerna var lösa. Detta skulle göras för att kristallerna skulle hamna på plats. En mycket obehaglig metod. Jag fick också en annan rekommendation eftersom min yrsel blir värst när jag går i trappor. Då skulle jag gå upp och ner i trappan och hålla mig i räcket och vrida på huvudet fram och tillbaka med snabba rörelse. Den metoden passade mig mycket bättre. Yrseln var borta ett tag. Men så kom den tillbaka och försvann av sig själv. Jag luskade själv vad som gjorde att den kom tillbaka och upptäckte att det var när jag hade sovit dåligt eller sovit för lite timmar. Efter denna upptäckt var jag mycket noga med min sömn så jag skulle få dem timmar jag behövde. Jag kände ganska snart att jag blev bättre. När jag har pratat med andra personer som också har Kristallsjukan har dem flesta symtomen när dem ligger ner. Då kanske jag ändå har en lindrigare art eftersom jag bara har det vid för lite sömn. Några månader senare efter kristallsjukan hade börjat lägga sig fick jag från ingenstans Bältros. Det började i ögat, men jag hade tur att penicillinet hjälpte och efter 3 veckor var jag återställd.




















Efter att ha haft utmattningssyndrom blir man aldrig 100% som man var tidigare innan man blev sjuk. I bland kan jag ändå säga att livet blev bättre eftersom jag numera lyssnar på min kropp vad den orkar och vad jag behöver för att må bra. Det jag också har kommit på är att jag behöver 20 minuters vila på eftermiddagen och varva ner 15 minuter när jag kommer hem från jobbet och 15-20 min avslappning innan jag går o lägger mig. Jag tror att många egentligen skulle må väldigt bra att ha en form av avslappning innan sängdags. För när du går och lägger dig börjar tankarna om dagens händelser snurra runt i huvudet och sedan sover du oroligt. Det finns många sätt att slappna av som till exempel meditera, läsa en bok eller måla mönstermålning med tuschpennor och samtidigt lyssna på lugn musik som man gillar.
















Jag föredrar meditation på eftermiddagarna då jag oftast är väldigt trött. Ibland är det skönt att avsluta dagen med en bra bok men risken är att den är så spännande att jag inte kan sluta läsa....
Men det här med mönstermålning med tuschpennor är något jag har prövat på senare tid, Det är så skönt och avkopplande. Ett kravlöst målande där jag sjunker in i aktiviteten. Dessutom hade jag inte målat med tuschpennor sedan jag var barn. Bara det fick mig att känna att jag gled tillbaka i barndomen. Mina tankar av dagens händelse virvlade runt som små moln. Några stannade upp och bearbetades en stund för att sedan glida vidare. När jag sedan började bli trött avslutade jag mina avslappnings övning och gick och lade mig. Jag somnade ganska fort och sov en djup sömn som gjorde att jag kände mig utvilad nästa morgon. En ordentlig nattsömn ger så mycket mer energi till dagen efter.


Det är inte så ofta jag hinner att teckna och måla som jag gjorde innan jag startade företaget. Jag fick en sån lust dagen efter min mönstermålning från en bok som jag fick av en vän att illustrera egna mönster bilder. Det blev ett mindre häfte med en framsida. I PysselQvinnans webbutik går det nu att köpa häftet tillsammans med ett mindre paket med tuschpennor. Min plan är att göra fler häfte som kommer att komma ut varan månad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar