onsdag 27 december 2017

Morotsrulle



Innan jag drabbades av utmattningssyndrom 2014 var ett stort intresse att baka och laga mat. Det tog lång tid innan just bakningen fungerade. Att följa ett recept var särskilt svårt. Idag fungerar det ganska bra om jag inte är trött. Men det finns en sak som jag ofta glömmer det är att sätta timmen. Denna gången fungerade mycket bra. Antagligen för jag var så koncentrerad med att ta kort till detta inlägget.

Morotsrulle är en morotskaka med fyllning inuti. Den är lätt att göra och det tar ca 30 minuter. Kakan behöver bli kall innan smörkrämen läggs på. Receptet har jag hittat på sidan Kokaihop på Britts sida.



Börja med att sätta på ugnen på 250 grader.

Ta fram en långpanna, lägga i bakplåtspapper i botten. Smörj in pappret med margarin.

Detta behöver du till botten:

Vispa ägg och socker poröst. Riv morot på den fina sidan.




Blanda vetemjöl, bakpulver och kanel i en liten burk. Häll i dem fin rivna morötterna i smeten och därefter mjölblandningen. Rör ihop. Bred ut smeten i långpannan så den blir jämn tjockt. Sätt in i ugnen på näst översta falsen och grädda i ca 5 minuter. Glöm inte att titta till den för alla ugnar är olika.

Lägg fram en  plåt på bänken med ett bakplåtspapper på. Om du vill kan du hälla strösocker på. Jag väljer alltid bort detta eftersom jag försöker minska på sockret. Vänd långpannan och släng upp den på plåten. Lossa bakplåtspappret ovanpå medan kakan är varm. Är det svårt att få bort?
Då kan du pensla med kallt vatten på pappret. Låt kakan kallna!

















Under tiden botten kallnar startar du i gång med fyllningen.


Rör margarin, Philadelphiaost, vaniljsocker och florsocker slätt. Så det inte finns några klumpar av margarin i fyllningen.

 















Bredd ut fyllningen på den svala kakan. Rulla i hop rullen så tätt som du kan. Ta stöd med hjälp av bakplåtspappret. Skär av kantbitarna. 




















Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar