söndag 22 januari 2017

Januari promenaden


Årets första inlägg blev visst i mitten på januari. Jag har varit lite halvseg efter julhelgernas vila. Och sedan har det tuffat på med anställningsjobb och företagsjobb. Ibland kan det kännas som jag aldrig är ledig. Men att jobba med företaget är än så länge en hobby syssla som jag kämpar för att bli mycket större. Jo någon dag kommer min dröm att slå igenom det bara vet jag! Att bygga upp ett företag kan ta flera år. För mig har det gått snart gått 2 år sedan jag startade. Då blir det 2 års fest! Oj vad skall jag hitta på då?

I Helgen kastade vi ut julen. Anledningen att vi inte hade så bråttom var granen som stortrivs inne i vårt hem. Hen trivs så bra så den har utvecklat nya skott och inte ett barr har ramlat på julgransmattan.  Mycket märkligt!



I helgen har det varit plus grader ute. Men vädret har växlat  från -10 grader ena dagen och dagen efter till plus 6 grader. När jag bar ut granen på baksidan av huset fick jag se något vit som lys upp i den ena rabatten. Det var snödropparna som hade tittat upp. Det var tre stycken med stora knoppar. Varje år är lyckan lika stor när dem dyker upp från jorden.


I rabatten närmast ytterdörren lös det mera vit. En blommande Primula som antagligen tror att det är vår. Fåglarna kvittrade vår sånger.  Men än är det långt till våren. Vinter kylan kan slå till över en natt och massa snö kan ramla ner. Mina plåtblommor står kvar och håller färgen. Men den prickiga blomman har blåst omkull i stormbyarna som har varit. Tur att vinden inte har lyckats att fånga den och swishat i väg den till grannarna.


Borta mot garage nedfarten finns det en rabatt där en stubbe är kvar från en nedsågad buske. Där står mitt mjölkhus på material test. Huset är gjutet i en halv mjölkförpackning. Gjutningsmaterialet är helt nytt för mig. Ett hårdare gips som enligt leverantören skall tåla att vara utomhus alla väderlekar året om. Huset är målat och lackat. Under 2 veckor som den har stått ute har vädret växlats från -10 grader till plus 6 grader med regn, dimma, mycket fukt, sol. Jag tog upp huset och granskade det runt om, inget hade hänt. Det blir att beställa hem mera och tillverka fler  hus av #miljösmartåteranväningsmaterial. Husen kommer att säljas målade i #pysselbutikenonline och på marknader i vår och sommaren





7 kommentarer:

  1. Gott Nytt Pysselår hälsar en likasinnad här från grannlandet Finland.Carola Martin.

    SvaraRadera
  2. Vilken pigg gran - då gör det nästan ont att slänga ut den!

    SvaraRadera
  3. Blommor i rabatten och fågelkvitter - härligt! Våren är på väg fast olika långt i vårt avlånga land...

    SvaraRadera
  4. Fint med en gran som trivs - men, hur det nu är , så tröttnar man ändå ;) man vill ju inte ha jul ända fram till julen! :)
    Fint litet hus - hoppas det klarar vädertestet galant!

    SvaraRadera
  5. Oj, Snödroppar! Det ser riktigt härligt ut! Vad bra att verkligen testa färgen på husen innan du börjar producera fler och sälja dem.

    SvaraRadera
  6. Granen verkar trivas hos dig, ditt mjölkpaketshus var kreativt.

    SvaraRadera