söndag 10 januari 2016

Kvarg som efträtt, mellanmål och middags tillbehör



Det var i våras föra året som jag fick smak på den proteinrika Kvargen. Jag har smakat alla de olika smaksättningarna som finns i handeln. Kvarg är en vara som har blivit otroligt populär. Det känns som alla äter det och i butiken kommer det ständigt nya smaker med socker och utan tillsatt av socker. Den godaste kvargen tycker jag är kaffe/chili. 

Av misstag fick jag hem naturell kvarg. Eftersom kvargen är så syrlig utan smak så är den inte god att äta utan att göra egna smaksättningar. Jag hade aldrig köpt naturell själv. Men är ganska glad att den kom hem till vårt kylskåp för så mycket gott det gick att göra av den. Det första tipset jag delar med mig är en god nyttig efterrätt med färsk ananas, kokos och kakao.


För att syrligheten skall försvinna tillsätt vaniljsocker efter smak. 


Jag började med att ta 4 matskedar kvarg och rörde upp den ordentlig. Därefter tillsatte jag 3 msk kakao, 2 msk kokosflingor och 1 msk vaniljsocker. 2 Skivor annanas skärde jag i bitar. lade några underst i en efträttskål klickade på med den smaksatta kvargen och toppade med några annanas bitar.
kanon gott. Är även gott att servera till kaffet.


Den andra delen va innehållet gjorde jag en god röra av som jag toppade grönsakssopan med. Använde även röran på stekt kött.


Till röran använde jag 1/4 del Phiaphelpiaost, 4 msk kvarg naturell, 1 rödlök, 1 avokado, salt efter smak. Löken skärs i mindre. Blanda ihop alla ingredienser och förvara i en burk i kylskåpet.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar