lördag 5 januari 2013

Gör ljus i snäckor och konservburkar


I över 1 år har gjutmassan som jag skickade efter från Pandurohobby blivit liggande. Gjutmassan är stearin flingor som används att göra egna ljus med. Min plan var att samla ljusstumpar i olika färger och blanda med ljusmassan. Jag har haft ett lager liggande med stumpar ett tag. Men det som gjorde att det dröjde så länge innan jag prövade denna tekniken, som är ny för mig var att jag har läst att det är så het och att det är så lätt att bränna sig. Dessutom sölar det en del. Den informationen fick jag av andra bloggare när jag surfade runt med sökordet "göra egna ljus".


hhjaja är en blogg vän som har haft inlägg om ljusgjutning. Där kände jag också att jag inte blev skrämd av att test utan istället blev jag mer inspirerad. Ett bra tips jag fick var att använda en smältburk eller kärl som inte används i matlagningen. Så jag var i väg på loppis och köpte denna kastrullen som dessutom var mycket praktisk med sås pipen på sidan. Här ser du att jag har blandat röda ljusstumpar, några vita rester och lite gult i. I kastrullen finns också stearin flingorna. Jag använde ungefär en fjärde dels deciliter till en halv kastrull med dvs ljusstumpar.


Så här ser ljusmassan eller ljusflingorna ut. Det som jag märkte var skillnad med flingorna och stumparna var att flingorna smälte mycket fort medan stumparna fick man hålla på att ta av från värmen och röra. hhjaja delgav ett  tips som hennes pappa brukar göra. Det var att sätta kastrullen eller smält kärlet i ugnen på eftervärmen. Jag blev nyfiken och prövade den varianten och det var så smidigt. Jag hade först på eftervärmen. Men sen satte jag även på ugnen på 100 grader för jag gjorde flera ljus. Det andra alternativet var att smälta över vattenbad.


När allt i kastrull har smält plockar du bort eventuellt vekar. Kolla också att kastrull handtaget tål ugn.


I paketet med ljusmassa fanns även några vekar i olika dimmentioner. Innan du börjar smälta så tar du fram burkar eller gjutformar. Veken skall vara rak innan du häller i den varma vätska. HHJaJa hade använt blomsterpinne för att kunna ha hålla veken sträckt. Jag hittade bara en penna som upphängare. Här använde jag en konservburk som är diskad och där etiketten är borttagen.


        För att göra ytan slät på ljuset avvarade jag en lite tesked för användning av ljustillverkning.


Jag prövade också andra former att göra ljus i som stora vita snäckor. Där fick jag lägga veken över en konservburk så fick den hänga där över tills stearinet stelnat och sen klippte jag av veken till önskad storlek.


        Här blev det ett rött ljus med doft,om var rester från ett doftljus. Formen är en blåmussla.


Jag gjorde också en omgång med vita ljus och kanel för att få fram ett naturligt luktljus. Jag har dock inte prövat att tända det ännu. Men ljuset luktade kanel när stearinet hade torkat. Min slutsatts av ljus tillverkningen var att det var praktiskt med en stor bricka att ha alla formar på. Med ugns smältning, en sås pip på en mindre kastrull blir upphällningen av stearinet inte blir lika söligt och jag brände mig inte en enda gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar