måndag 23 februari 2015

Porslins vas med olika årstider


När jag skall måla på porslin eller glas brukar jag köpa billiga produkter på Röda Korset. Detta är en benvit vas som jag har köpt där. Motivet har jag hämtat från en akvarellbok som handlar om färg blandningar och vilka färger som är kalla och vilka som är varma. Jag gjorde övningen som var där och utvecklade den vidare genom att använda mig av porslins färgerna på en vas. På vasen har jag använt samma motiv på båda sidorna. Men gjort en sida med de kalla färgerna som går i blått och mörkgrönt och de blandningar som blir i den färgskalan mellan dessa färger.



Den andra sidan på vasen har samma motiv fast dem varma färgerna som gul, röd och ljusgrön och de färgnyanser som blir när färgerna blandas med varandra. Jag använder samma teknik när jag målar på porslin som jag gör med allmogefärgerna. Jag har svampar visa partier för att det skall bli mer liv i vasen. Jag blev väldigt nöjd med resultatet av den här vasen och när jag sätter fram den tänker jag alltid på vilken årstid det är. Den kalla sidan är vinter och den varma sidan är våren, sommaren och hösten. Skulle jag sätta fram den nu skulle jag ha den kalla sidan fram.
















1 kommentar:

  1. Hej!
    Rolgt att du blev kär i min ängel!
    Ja, det är en ängel virad i ståltråd och påklädd med kjol och en spetskrage.
    Har bara gjort henne som en vanlig "sträckgubbe" och pyntat henne litegrand.
    Jättekul att göra!

    SvaraRadera