söndag 5 februari 2017

Svartavinbärs godis


I helgen har jag varit kreativ i köket. Efter julen har jag haft en period då jag har ätit mängder av ohälsosamma snacks och mat. Det brukar gå till en gräns då kroppen inte mår bra. Jag är nyttig i perioder. Ungefär som livet som går upp och ner. Jag antar att det är så för dem flesta?

Det var ju första deltävlingen på Melodifestivalen i går. Då ville jag ha något gott. Godis i nyttigare form. Svartavinbärs snurrorna är goda och lite syrliga. Jag hade också gjort hemmagjorda bountys som blev misslyckade men ändå ätbara. I detta inlägget vill jag dela med mig av receptet på dessa enkla svartavinbärs snurrar. Det går att använda vilka sorts bär som finns tillgängliga. I grundreceptet skall det vara lingon.



Jag hittade receptet i Ica buffés tidning, nr var från i julas. I frysen har vi flera påsar med svartavinbär från våra egna buskar. 



Jag kunde inte mätta eftersom jag inte hade en aning om hur mycket vinbär som var i påsen. Men det bästa är ändå att göra efter sin egen smak. Hur söt du vill ha ditt godis. Koka vinbären tills de blir mjuka, häll på honung. Det jag upptäckte med den flyttande honungen var att den inte var speciellt söt. Därför valde jag även att lägga i några skedar fast honung.




Eftersom mina bär kom direkt från frysen så innehöll dem massa vatten. Jag valde därför att sila efter kokningen. Det blev 1/2 liter saft smaksatt med honung istället för socker. Jättegod saft! Jag hällde saften på en mindre petflaska och blandade samtidigt i 1 tsk konserveringsmedel i för att saften inte skall mögla.



Jag valde att inte mixa mina bär utan jag använde potatis pressen direkt på smeten när den var upphälld på bakplåtspappret. Det gjorde att det blev mer grovt godis.  Nackdelen blev att dem inte ser lika aptitliga ut. Men för mig är detta vardags godis som jag inte planerar att dela med mig av. Efter mosningen av bären sätts plåten in i ugnen i 80 grader i 4-8 timmar. Jag orkade inte vänta så länge så jag tog ut dem efter 4 timmar.



Innan vinbärsgodiset stelnade skar jag remsor. Jag lätt dem svalna och stelna i 1/2 timme innan jag kunde rulla ihop dem. Eftersom dem fortfarande var lite fuktiga gick en del remsor inte att rulla utan det blev mindre bitar. Nu förstår jag varför jag skulle haft inne dem längre i ugnen.







7 kommentarer:

  1. Roligt och mycket nyttigare med hemlagat godis.

    SvaraRadera
  2. Så spännande! Detta måste jag testa! Jag älskar svartvinbärsgodis så detta är verkligen något för mig! Men du rekommenderar alltså att ha inne dem längre? Var de sega när du åt dem? Syrliga? Åhhh.....vill göra nu!! :O)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja dem var lite lösa först. Men sedan stelnade dem. Det blev ett mer syrligt godis. Men ganska bra för då räcker det med 1-2 bitar.

      Radera
  3. Blev godiset gott?
    Den där "honungen" du använder är inte äkta honung, det lär påverka smaken. Tänk själv - det står "Flytande med honung".

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, fast jag tror det hade blivit godare med vanlig honung.

      Radera
  4. Det var ett bra tips på hälsosammare godis! Tack för det, ska nog prova det någon gång när jag känner mig lite nyttigare än just nu :)

    SvaraRadera
  5. kul när man kan göra godis själv

    SvaraRadera