tisdag 12 april 2016

Vad ville Bofinken?


I slutet på förra veckan var jag med om en upplevelse som jag aldrig glömmer. 

Jag var hemma och var ledig i 2 dagar. På första dag när jag stod i köket och gjorde frukost hörde jag som någon knackade. Men knackningen kom inte från dörren. Det var så svagt att jag tänkte att det är väl något utifrån. Jag ignorerade ljudet och fortsatte med min frukost. Men knackningarna slutade inte. 

Då blev jag nyfiken och var tvungen att undersöka vad ljudet kom ifrån. Mycket förvånad blev jag över upptäckten att det satt en Bofinks hane på det mindre fönstret i vardagsrummet som är ovanför soffan. Han satt inte bara där utan han knackade med näbbet mot fönsterrutan. Han kunde inte se mig för jag var på andra sidan rummet. Efter att ha knackat tre gånger flyg han fram och tillbaka vid fönstret som han letade efter ett hål att komma in genom. Han var mycket envis kämpade på utan resultat. Så flög han iväg. 



En timme senare var han tillbaka igen. Vad konstigt tänkte jag.... 
Jag tror på andligt, änglar och ett liv efter döden. Jag tror också att döda nära och kära kan komma tillbaka som en fågel. När Bofinken kom tillbaka fjärde gången den dagen började jag tro att det var min mans pappa som gick bort i slutet på förra året.

På eftermiddagen åkte jag i väg och kom hem sent. Så jag vet inte om fågeln återvände mer den dagen. Men dagen efter ungefär samma tid stod jag återigen i köket o gjorde frukost började knackningarna igen. Min tanke var då. "Det är väl inte Bofinken igen". Jag rusade ut till vardagsrummet på samma ställe som jag stod igår och iakttog händelsen. Jo, mycket riktigt samma ritual som igår. Det är inte sant tänkte jag! 

 Men vad vill han!



Jag smög mig närmare fönstret och han satt kvar. Nu var jag så när att jag skulle kunna ta på honom om fönstret hade varit öppet. Han satt kvar och tittade mig rakt in i ögonen och började prata ihärdigt (kvittra) Det var en lång ramsa och sedan flög han. Han hade nu efter många försök äntligen fått kontakt med mig och framfört sitt budskap. Trots att jag står som ett ? Eftersom jag inte har en blankaste aning om vad han sa. Men något viktigt förstår jag att det måste ha varit för därefter återvände han inte längre. 





2 kommentarer:

  1. Vilken märklig upplevelse! Väldigt, väldigt speciellt och roligt att få uppleva det.

    SvaraRadera
  2. Visst var det! Fantastiskt, jag känner mig utvald.

    SvaraRadera