måndag 23 november 2015

Nu har det flyttat in en halvklädd julgran


Hej!

En vecka har det gått sedan förra inlägget som då också var en måndag. På alla måndagar fram till jul är jag med i en julklappsutmaning. Där är det återbruk i alla former som gäller. I tre måndagar har jag visat upp processen av ett jultittskåp som måste vara färdigt om 2 veckor. Fattar inte hur jag skall hinna med! 

Vad har hänt sedan sist! Jo det har flyttat in en grön barrande växt. En halvklädd julgran med en guldfot och guld girlanger. Julgranen skall ha lite mer detaljer. Planen är att det skall vara ett levande tittskåp där tomtarna som skall bo där håller på med olika saker.

Spännande?

Här nedan kommer beskrivningen hur du gör en liknande julgran.


Börja med att bygga i hop en stomme av de längsta tornen på äggkartonger. Jag använde två höga torn. Dem hittar du på 8 ägg förpackningar. Längst ner har jag tillverkat ett smalare rör av en risförpackning och överst har jag gjort en mindre bredare strut av samma förpackning. Alla olika delarna klistrar jag i hop med limpistolen.


                      Så blev min julgrans stomme färdig. Lite sned men det rättas till senare.



Nedersta delen på granen fyller jag med tidningspapper nästan ända upp inuti tornet (limma fast tidningspappret). Sedan klistrar du fast en vinkork som skall föreställa granens fot. Jag har valt att göra julgransfoten i guld med hjälp en mjölkförpacknings kork. Runt plastkorken har jag har klistat fast 2 aluminium knäckformar. Klistra fast granen på julgransfoten.


Materialet som ser ut som grangrenar vet jag inte vad det heter. Detta var en restpåse från en kryddbindnings kurs som jag gick för många år sedan. Om jag skall rekommendera något motsvarande material skulle det kunna fungera med ljung, grön ull, garn. Kommer du på något bra alternativ får du gärna dela med dig.


3 kommentarer:

  1. Åh, en julgran. Som jag längtar efter en sådan men inte ens min lilla bordsgran får plats efter flytten. Kanske får göra mig en sådan här minigran, söt är den iaf.

    SvaraRadera
  2. Återbruk så det förslår! Spännande fortsättning! Nä, vart tar tiden vägen? Fattar inte att det strax är första advent!

    SvaraRadera