lördag 4 januari 2014

Göra ljus i återvinnings förpackning


Förra året prövade jag att stöpa egna ljus genom att återanvända ljusstumpar blandat med ljusmassa, se inlägget:Göra ljus i snäckor och konservburkar. Den gången behöll jag stöp formen på som en behållare för det ny stöpta ljuset. I hobby butikerna finns det att köpa tillhörande stöp formar för egen tillverkning av ljus. Jag har googlat runt och sökt på ljus tillverkning och läst på olika bloggar för att få kunskap om olika tekniker kring ljustillverkning. Då hade dem på flera sidor använt sig av mjölkkartonger.


Min plan var att pröva en 1 liters mjölkkartong. Men jag tycket det skulle bli för stort ljus för min del. Då hittade jag istället den här plastförpackningen. Jag började med att göra ett vattenprov på den för se om den var tätt nertill. Det var den, men för att gardera mig till 100 % tejpade jag runt ett lager med plastad grövre tejp. 


För att vara ännu säkrare på mitt experiment satte jag plastpaketen i mjölkkartongen. Mjölkkartongen satte jag även på en bricka. 



Det var svårt att fästa en häftmassa klump i botten med veken som jag gjorde den här gången Förre detta syltburk fylls med stearin. eftersom förpackningen var så djup. Tyngden denna gången blev istället en mindre sten som jag knöt fast på veken. Förr att spänna veken rullade jag den på en tjockare pensel. Precis som i inlägget i länken ovan använde jag både ljusmassa och stearin från ljusstumpar. Ljusmassan använde jag i botten och längst upp. Denna gången använde jag vit, gul och beige färger på stearin. Men jag lät inte vätskorna stelna emellan för att färgerna skulle blandas i varandra. Jag hällde också i några droppar av honungsaromen i.


Torktiden gick förvånansvärt fort. Men ljusformen tog längre tid att svalna. Det gjorde att det inte gick att lossa stearinljuset från förpackningen förrän dagen efter. För att få ut starinljuset fick jag klippa sönder förpackningen. Jag har ännu inte prövat att elda ljuset, Det får jag göra med överbevakning. För det verkar som ytan på plasten har lossat med stearinet för ljuset har fått en plastig yta. Någon som har erfarenheter av detta?

1 kommentar:

  1. Jag tror inte att det är plast på ljuset, utan det är den släta formen som gjort att stearinet är lika slätt och ser därför plastigt ut. Det är mysigt med ljus i vintermörkret, men jag vågar inte tända några med katterna som svansar omkring överallt.

    SvaraRadera