måndag 16 december 2013

Förre detta syltburk fylls med stearin


I gårdagens bild med Det nya utseendet på syltburken, visade jag hur en syltburk hade blivit utsmyckad med färg och glitter. Nu kommer fortsättningen på burkens nya utseende på dagens bild som är nummer 16. På bilden kan du se att glasburken som har fyllts med något innehåll. Läs vidare så får du veta om innehållet och hur jag gjorde.


Längst ner i botten på burken är det ett vitt lager. Jag har använt stumpar och rester från ljus i olika former och dimensioner. Jag använde mig av tekniken smälta i en kastrull i 150 grader i ugnen. Kastrullen köpte jag på loppis för att bara ha som användning i mina ljus tillverkningar. Innan jag hällde på stearin vätskan blandade jag i en näve med ljusflingor och blandade runt. Nu blev vätskan som en gröt. Innan gröten hälldes i glasburken tog jag en veke och satte fast i botten med en mindre klump häftmassa och sträckte den med hjälp av en penna liggandes på glas mynningen. Där har jag rullat veken runt pennan för att veken skulle bli spänd. Jag hällde på den vita massan och lät den stelna. När jag lade i ljusflingorna tog det längre tid för massan att stelna. Gå in på länken och se mer i detalj på ljustillverkningen som jag gjorde förra året: Gör ljus i snäckor och konservburkar.


Nästa lager är rött och är gjord av röda ljus rester. De svarta i kastrullen är rester från gamla vekar. Dem plockas bort. Här upptäckte jag ett ljus som bara var rött ovanpå precis som ljuset var förgyllt med rödfärg ovanpå ett vitt ljus. Efter färgen lossade på detta ljuset lade jag stumpen bland dem vita stumparna (se ovan).


I alla färglager på ljuset hällde jag i en droppe aromolja som luktar honung. Nu blev det ett doftljus i olika färgnyanser. 


Efter det röda lagret var planen att det skulle bli ett vitt lager. Men så blev det inte för det visade sig vara kvar lite röda stänk i kastrullen också hade inte det röda lagret hunnit att stelna helt. Vilket gjorde att färgerna blandades och det blev ett rosa lager istället för vitt. Jag avslutade tillsist med ett ljust brunt lager. Det intressanta var att när hela ljuset hade stelnat förändrades färgerna. Speciellt den bruna färgen som förvandlades till lila. Eftersom gårdagens inlägg var en sammankoppling av dagens inlägg så får även detta inlägget bli ett bidrag till Helgutmaningen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar