lördag 2 november 2013

Testar mitt nya verktyg plåtsaxen


Det var flera dagar sedan jag skrev ett inlägg. Det har varit mycket i privat livet så bloggandet har fått pausat några dagar. Ni läsare är fantastiska på att ändå fortsätta att besöka min sida och bläddra runt bland de äldre inläggen. Tack för att ni finns! Idag var jag på Coop forum för att köpa mig en plåtsax. Jag är inte så hemma på den där avdelningen med verktyg. När jag tillslut lyckades hitta hyllan med plåtsaxar, fanns det tre saxar att välja på. Dem var snarlika, men det som skilde dem åt var utseendet i toppen. Den ena var böjd åt höger och hete "plåtsax höger", den andra var böjd åt vänster och hete "plåtsax vänster" och denna saxen som jag valde hete bara "plåtsax". Jag hittade en anställd som höll på att plocka fram trädgårds redskap. Han påstod att skillnaden var om man var höger eller vänsterhänt. Och den här rakt fram var för både vänster och högerhänta. Saxen var relativt billig med sina 89 kronor, så jag bestämde mig för pröva den här raka saxen och eventuellt komplettera med höger saxen vid ett annat tillfälle.


Jag är som ett barn när jag köper nya saker. Måste pröva NU!!! Jag lyckades inte få tag på blått finkornigt sandpapper. Det är den sorten som lämpar sig för slipning av metall har min son Christoffer berättat. Han har kunskaper från slöjden då han även har arbetat med metall slöjd i skolan. Det blir att slipa en annan dag. Men jag kan ju inte vänta med att pröva saxen så jag måste sätta i gång och pröva. Hemma sorterar vi alla förpackningar och lämnar på återvinningsstationen, se inlägget:Det borde även bli lönsamt att återvinna. Eftersom jag nyligen har varit och tömt så hade jag inte så mycket metall förpackningar hemma. Det fick bli dessa tre material. En majskonservburk, ett lock från en glasburk och botten på en Pringles förpackning


Slakten började! Jag satt vid köksbordet. Men det är inget jag rekommenderar. Eftersom det kom små trådfliser som var sylvassa. Det är lätt att dem glider ner på golvet och så kanske dem kommer i fötterna eller husdjurens tassar. Nästa gång kommer jag att hålla till i garaget. Jag började med att slakta majsburken genom att klippa bort botten. Saxen fungerar bra att klippa med och den är mycket skön att hålla i. Väggarna på konservburken plattar jag ut. Men för att kunna böja dem var jag också tvungen att klippa bort kanten längst upp på burken. Pappret tog jag bort i samband med att jag diskade plåtburken. Konservburken har en fin randig struktur. En tuschpenna fungerar att måla på plåten, jag ritade hjärtan. Nu kändes det klumpigt med plåtsaxen när jag skulle klippa små detaljer som hjärtan. Jag läste i en bok att det skulle fungera med en vanlig sax. Jag prövade och det fungerade alldeles utmärkt.Pingels locket och burklocket klippte jag som blomblad. Pingels locket är i ett tunnar metall material och mjukare. Det gjorde att det inte stack ut flisor. Därför vågade jag mig på att böja snibbarna som en stjärna med mina händer.


Ett halvfärdigt resultat har jag än så länge att visa upp. Vidare planerar jag att spika fast stjärnan på majsbotten delen och göra en blomma. Burklocket kommer troligen också bli en blomma. Och hjärtana skall få ett hål upp till med ett sidenband att hänga upp med. Innan jag kan arbeta vidare måste jag skaffa hem det speciella sandpappret. Det var tack vare mina två bloggvänner Lopplisa och Återbrukavasali som jag blev inspirerad av att köpa en plåtsax. Plåtblommorna är framför allt en idé som kommer från deras bloggar. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar