lördag 26 oktober 2013

Spöken i fönstret


Varje år upplever jag samma funderingar när Halloween firas i Sverige. När skall grannbarnen dyka upp med sina utsmyckningar av olika hemska dräkter. Eftersom vi inte brukar ha en massa godis hemma så är det en fördel att veta vilket datum "spökdagen" är. Jag vill då inte ha något bus i form av råa ägg på fastigheten eller andra busstreck som barnen kan tänkas komma på om dem inte får något godis. Jag minns första gången jag blev bekant med halloween knackning i form av "bus eller godis". Det var i mitten på 90 talet då mina barn var små. Vi bodde då i ett lägenhets område. Då kom det några pojkar och ringde på som vi kände i 10 år åldern. Jag öppnade dörren och där utanför stod det 2 spöken och en vampyr och en som inte var utklädd. Jag hade inget godis hemma. Men då sa pojken som vi kände att det går lika bra med några råa ägg. Jag tyckte det var mycket underligt att ägg kunde vara lika tacksamt som godis. Ägg hade jag hemma så barnen fick varsitt. Stackars grannarna sedan... Men vi hade tur och slapp få ägg kastning på våran dörr.

Förra året gjorde jag några Halloween pyssel prydnader som nu är på min återbruks utställning. Så det fick bli ett pyssel i år igen. Små söta spöken av kasserade lakan som jag har klippt i kvadrater. 


Samtidigt som jag skulle fålla kvadrat bitarna som är lika stora som näsdukar prövade jag mönster stygnen på min symaskin. Spökena fick dekorerade dräkter med lime färgad sytråd.


I tillbehörs påsen i symaskinsfacket fanns den här filt cirkeln med hål i. Jag har aldrig förstått varför den är med skickad. Men när jag skulle läsa instruktions boken om mönster sömmen fick jag syn på att filter cirkeln skulle vara under sytråden för att den skulle hålla sig stilla när man syr på maskinen. Den var effektfull och nu går det mycket bättre att sy sen jag satte på den lilla cirkeln.


För att spökena skulle få ett format runt huvud använde jag reklam papper som jag formade till en boll. Till ögon sydde jag fast rörliga ögon som jag har köpt. Jag tyckte också att spökena skulle vara snälla så dem fick en glad mun av den lime färgade sytråden. Samtidigt som jag sydde fast spökdräkten på pappers huvudet gjorde jag en upphängnings anordning i huvudet. Spökena hänger nu i fönstret vid våran ytterdörr.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar