lördag 27 april 2013

Paprikan växer så det knakar, men hur går det för Penséerna?


Det var 14 dagar sedan jag berättade om min sådd av Paprika. Över hälften av fröna har jag sparat från min mammas skörd av Snapp Paprika och en fjärde del av fröna kommer från en köpt påse med Paprika för unna. Paprika fröna växer så det knakar. Hittills har jag haft på locket på lådan. Men nu när plantorna har blivit så stora behöver dem mer ljus.


För 2 veckor sedan skolade jag även om Pensé sticklingarna till minikrukor med planteringsjord. Då höll jag tummarna för alla mina misslyckade försök att driva upp egna penséer. Efter omplanteringen minskades en planta av en olyckshändelse, se inlägget:Nu är det bara att hålla tummarna. Som du kan se på bilden är det nu bara 8 plantor kvar. En bara dog, kanske den var för klen? Så om jag jämför med de två andra gångerna med uppdrivning av Penséer så ser det ut att gå åt rätt håll. Efter omplanteringen placerade jag krukorna i ett fönster som solen inte brukar komma in i. Det kanske är därför dem överlevde men dem ser inte ut som dem har blivit högre. Men nu räknade jag bladen som var tre när jag planterade om dem och nu ser jag det hade blivit fyra blad :) oj det har hänt något ändå tyckte jag att plantorna såg ut som för 14 dagar sedan. Jag prövade nu att sätta dem i ett mer soligt fönster. Men jag får nog vara bered att flytta runt dem när solen blir som starkast i detta fönster, så plantorna inte blir sönder brända. Det fungerar denna veckan som kommer eftersom jag har semester och delvis kommer att vara hemma till och från.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar