onsdag 20 mars 2013

Doftande påskpåsar till riset


Det var symöte i går tisdag på husmorsskolan. Jag hade planerat att delge detta bidraget. Men mitt Internet krånglade så jag kom aldrig in. Det var enormt frustrerande! Men idag ville Internet vara med igen, så lite sent stoppar jag tillsist in mitt inlägg på veckans symöte. Nästa vecka är det ju påsk vilket har gjort att jag har hittat på lite påskpyssel av återbruk. Påskpåsarna kommer jag att ha med mig på min kommande utställning,se inlägget: om några veckor ställer jag ut. Vad är det då som doftar i påsarna? Och vad doftar dem?


Jo dessa doftpåsar luktar herr parfym. Ja, som du ser är detta ett återbruksmaterial från en roll on förpackning. På själva roll kulan sitter det doft kvar som går att återanvända till annat ändamål. Denna idé med att ta till vara roll on kulan var min son Christoffers idé. Han hade plockat isär sin roll on och frågade om jag ville använda den till något pyssel. Jovisst, det klart sa jag också började jag fundera.


Detta är ett mycket enkelt och snabb tillverkat påskpyssel. Jag började med att klippa ut 2 cirklar.Då hade jag ett kaffefat som mall och klippte ut dem med taggsaxen så att tyget inte skulle tråda sig. Jag använde ett bomullstyg med glada färger.



Därefter tog jag en syl och gjorde hål 1 centimeter från ytterkanten på cirkeln med 2 centimeters mellan rum mellan varje hål. Sedan fortsatte jag med att sy i det gula sidenbandet med hjälp av en stoppnål.


Jag drog i ihop bandet och stoppade i roll on kulan och drog åt sidenbandet. Så det bildades en påsform. Jag avslutade med att göra 2 knutar och klippte bandet lite kortare.


Det som är kvar att göra på påskpåsarna är att jag skall sätta fast en sytråd så påsarna kan hängas upp i påskriset.

1 kommentar:

  1. Vilken galet smart återbruksidé! Jag tänkte att man kan lägga in dom i garderoben - eller i skorna om man har anlag för fotsvett.

    SvaraRadera