tisdag 5 februari 2013

Jeans gardiner i lappteknik


Det var flera veckor sedan jag deltog i Majas symöte som är varje tisdag. Sist jag var med visade jag processen av en vuxen docka som jag håller på att sy. Jag har en förmåga att tröttna på stora projekt innan dem är färdiga eller så kommer det viktigare projekt emellan. Dockan är fortfarande under process. Men den  har inte utvecklats sen sist. Detta är ett annat projekt som jag startade för ett antal år sen. Det är så länge sedan att jag inte ens minns när.... Det får bli en gardin till källare fönstret som inte vetter mot gatan. Eftersom sömmarna inte är så lyckade. Tyget jag har använt mig av är barnens ur växta jeans. Detta är även ett av mina bidrag till fiffigasystrar månads pyssel för januari där temat är inredning. 


Det var inte många lappar som saknades. Jag tror att anledningen att detta projektet åkte ner i sy korgen var att symaskinen gick sönder. Sen glömdes den bort. Alla lappar zick zackas och fållas. Därefter har jag zick zackat fast ett hjärtan på varje jeans lapp i blommigt tyg. 


Det blir dubbelt arbete vid lappteknik på gardiner. För att baksidan skall vara fin och det inte bara skall synas alla sömmar som blir fick jag göra dubbelt med rutor. Nackdelen var då att det blev fula sömmar på rätsidan  som du kan se på första bilden. På denna sidan ser du baksidan på gardinen. Eftersom detta även är ett återbruksprojekt väljer jag att även koppla detta till veckans utmaningen med återbruk nr 5. Samtidigt som det blir en reklam för er andra som inte känner till utmaningen. Fram till den 28 februari har du på dig att delta. Varje söndag kommer nya möjligheter att lägga in sitt bidrag i länkverktyget och sen har du hela veckan på dig att delta. Läs vilka kategorierna är att delta med på ikonen nedan. Välkommen att delta!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar