onsdag 26 december 2012

Dekoration av kaprifol







Jag blev så fascinerad av skyltningen på kungsblomman på kungsmässan. Jag antar att dem var gjorda i något annat material. Men jag funderade på att pröva att använda kaprifol och ståltråd och försöka forma ett modernt hjärtan. Det fungerade bra. Men det gällde att ha tålamod! Det bästa av allt var att kunna göra något av dessa lianer som har slingrat sig in i vår trädgård och dessutom dödat en av våra fina buskar. Lite fakta om Kaprifolen och dess utseende.

På somrarna luktar kaprifolen underbart. Det finns både odlade kaprifol och vild kaprifol. Den vilda kaprifolen är en slingrande, flera meter lång lian.


(Bilden är hämtad från http://flora.bruphoto.com/kaprifol.htm)

På andra sidan vägen där vi bor finns det en fårhage med en gärdesgård. Där växer det vild kaprifol. Men den har fröat av sig och kommit in i vår trädgård. Kaprifolen är Sveriges lianer. Lianer kan bara överleva genom att slingra sig runt andra växter. Samtidigt som kaprifolen luktar gott och är vacker är den en fiende för dina buskar och träd. Varje år har jag klippt bort grenar som har ringlat sig fast från mina buskar. Nu har kaprifolen lyckats strypa och tagit död på en av våra buskar i trädgården. 


När jag hade gjort hjärtan formen lindade jag runt glitter och satte ett rött sidenband längs upp för att kunna hänga hjärtanet i fönstret.


Min plan lyckades nästan. Är bara lite irriterad på hjärtanet att den vill vrida sig på sidan. Jag har försökt att justera den utan resultat. Jag antar att det har något med tyngden att göra. Men det är inget jag förstår mig på. Detta är ingen direkt julprydnad. För det är en dekoration som jag kommer att ha upphängd till februari fram till alla hjärtans dag. Så detta blir ett bidrag till fiffigasystrar månads pyssel för december

                                                Månadens Pyssel - Utmaning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar