torsdag 22 november 2012

Förberedelse till 1:a advent


Jag känner att jag har tröttnat på min vanliga adventsljusstake med samma dekoration som jag har haft i många år. Det behövdes hända något nytt. Då kanske ni tänker släng den och köp en ny då??? Svårare är det väl inte.... Ni har rätt! Jag måste erkänna att den tanken har jag haft, men fick genast dåligt samvete för miljön. Jag är dessutom inte heller en person som slänger och köper nytt. Det känns inte så bra att slänga saker som fortfarande är hela och fräscha bara för att jag har tröttnat på prylen. Nä, det fick bli en förändring i år istället. Den första förändringen fick bli ljusen den andra förändringen kommer i ett annat inlägg då jag har plockat fram ljusstaken.


På ljusen har jag satt fast röda ljusplattor som jag har "ärvt" av min son sen han tappade lusten för pyssel. Dem är köpta i leksaksbutiken. Plattorna är som en hård och stel pepparkaksdeg. Jag ritade med en penna siffrorna och skar sedan ut dem med en matkniv. Släng inte överflödig deg emellan varje uttagen form utan gör istället som när du bakar pepparkakor, samla resterna i en hög och forma dem till en boll.


Sedan tar du fram kaveln och gör en ny ljusplatta och börjar på nytt skära ut fler former.


Du ser en ny ljusplatta längst till vänster. Den har ett tunt papper i botten som skydd. Mina siffror blev lite defekta när jag skar ut dem. Men det gjorde inget för när jag skulle trycka till dem på ljuset kunde jag justera och forma till dem som jag ville ha dem. Eftersom ljusplattorna består av stearin så är inte brandfarliga utan fungerar utmärkt att göra dekorativa ljus med. Det är ett lätt material att arbeta med både som vuxen och barn. Detta blir mitt andra Julpyssel bidrag till Fiffigasystrars månads pyssel för November.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar