söndag 28 oktober 2012

Barngardin blir höstduk-PYSSELSTFETTEN


Det är återigen min tur att ta över stafettpinnen på Pysselstafetten 7 2012, vecka 41 delade jag med mig av min En höst tavla av ett cream frech lock. Jag skall börja med att tacka gårdagens deltagare Mestvirkat som visade en fin höstjacka.

Duken har jag hållit på med i ungefär 2 månader. Det jobbigaste med projektet har varit att inte få visa upp processen som jag ibland har gjort på bloggen.


Från början var duken en barngardin som jag köpte på loppis pågrund av gardinens färger. Färgerna är höstliga och dessutom går dem i still med vårt vardagsrum. Gardinen bestod av olika djur istället för lövmotiv som jag ändrade det till.


Jag fick börja med att klippa bort hänkerna som var på gardinkappan. Så det blev två sidor som behövde fållas så att tyget inte skulle tråda sig. Först zick zackade jag med symaskinen och därefter veck jag in ungefär 1 centimeter och sydde med raksöm.


Detta är en duk som är mycket arbete med och det är två olika moment som görs. Jag skall börja med att visa moment 1. Här är materialet som jag använde mig av till moment 1: Lakansväv som jag klippte i rutor som är måttade efter dukens rutor med djurmotiven, svart textilfärg och löv och andra växter från naturen.


                      Jag vände på bladen och målade med den svarta färgen med en tjock pensel.


Därefter lade jag den färgade sidan på tyget och lade ett hushållspapper över och tryckte och strök med handen några gånger. Sedan lyfte jag sakta upp lövet.


En del löv fick mer färg en andra. De löven som fick för lite färg fyllde jag i med en tunn pensel.


Jag gjorde några tryck åt gången och lät dem sedan torka i 1 dag innan jag startade med moment 2.
På moment 2 har jag använt mig av duk tyget,  lapparna med lövtrycken och moulinegarn i samma färger som duken innehåller. Jag började med att nåla fast rutan över djurrutan. Till min duk använde jag 25 rutor. Och det är bara två rutor som innehåller samma sorts löv. De övriga är av olika arter. Jag började med att omedvetet signera lövtrycket och det gjorde att jag fortsatte att göra det på alla lövtrycks rutorna. Alla rutorna klippte jag med tagg saxen för att slippa att fålla dem.


Alla rutorna har olika färger på sömmarna. Jag valde att göra en söm som skulle synas för att göra den mer dekorativ. Jag vet inte vad sömmen kallas men så här sydde jag den.


Jag använde löv från träd, buskar och blomblad. Längst ner till höger ser du jordgubbsblad, tomat blad och stensöta. På vänster sida Gulkrage, ek blad och Iris blad.

Nu tackar jag för mig med mitt avslutande bidrag till den omgång av Pysselstafetten som håller på i tre veckor till. Den som tar över morgondagens pyssel är Creativepink







6 kommentarer: