lördag 8 september 2012

Tvålprydnad av jeanstyg och spets


I ett tidigare inlägg visade jag med en levande bild eller filmsnutt hur du gör en doftprydnad av en tvål och sidenband, se inlägget: dekorativ-doftspridare. Nu har jag vidareutvecklat idéen genom att använda ett annat material istället för sidenband som kostar trots allt en del om du skall köpa dem i metervara. Jag provade retro varianten med ett par avlagda jeans som barnen har växt ur.


Jag prövade också att byta doft från Palmolive till Dove. Doves tvål form var också olika Palmolive tvålen som jag använde på doftspridare av sidenband.


                                  Av jeanstyget klippte jag remsor som var ½ centimeter bredda.


Sen gjorde jag lika med nålar och fastsättningen av jeans remsorna som sidenbanden. Men det jag var tvungen att trycka ner nålarna medsamma för att tyget skulle sitta på plats. Det gjorde att jag var tvungen att hitta på en annan lösning för att täcka tvål delen på över och underdelen. Jag tycker att det är snyggt med spets och jeans. Dessutom blir det lättare för tvåldoften att komma ut med det luftiga spetstyget. Så jag klippte ut ovala former som skulle passa i öppningarna.


Spetsovalen satte jag fast med nålar som jag tryckte in i tvålen. Sedan beslöt jag mig för att göra ben på denna doftprydnaden. Benen gjorde jag av en nål med tre påträdda rosa pärlor från ett halsband som har gått sönder.


Avslutningen på doftprydnaden blev monteringen av de fyra pärlbenen som jag tryckte in i tvålen. Jag valde att dekorera ovansidan med en liten lilla gris som mina barn hade haft och lekt med när de var mindre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar