söndag 26 augusti 2012

Dekorativ doftspridare


För några år sedan producerade jag mängder av doftspridare eller tvål prydnader. Jag minns inte var idéen kom från, kanske det var från någon pyssel kurs som jag gick. Dem är både dekorativa och renar luften, så jag brukar ha dem på toaletten.


Grundmaterialet som jag har använt mig av är: nålar, en tvål och sidenband. Därefter kan du variera dekorationen med vad du har hemma eller efter din egen smak.


Detta är ett pyssel som du gör på en kväll. Starta med att sätta ut nålarna på överdelen. Jag har använt varumärket Palmolive som mall. Du sticker bara ner nålen en bit så den sitter fast i tvålen. Vänd på tvålen och gör en likadan form med nålar på undersidan av tvålen ,men du kan göra den något smalare.


Här försöker jag förklara hur sidenbandet sätts fast. Det var lite svårt att visa på film men lättare än att förklara med ord, hoppas du förstår mina instruktioner.


                Så blev tvålen tillslut heltäckt. Och nu dags för nästa moment som är ovansidan.


Jag valde ett rosa sidenband till ovansidan och till fötterna. Jag startade med att sätta ner en nål i änden på sidenbandet och tryckte ner nålen. Därefter gjorde jag på samma sätt som den gula sidenbandet, fast jag virade mot nålen på motsatt sida och tillbaka. När jag hade gjort halva delen spände jag arbetet genom att trycka in synålarna rakt in i tvålen.


Tvålens fötter gjorde jag också i rosa sidenband. Där virade jag sidenbandet ett varv runt varje nål tre gånger. Och sen tryckte jag ner nålen halvägs så det skulle bli lite spänt.


Så såg den ut innan jag började att dekorera doftspridare med rosa pärlor med hål i ( pärlorna kommer från ett halsband som har gått sönder). I hålet på pärlan sticker jag i nålen och eftersom nålen har en litet huvud stannar pärlan kvar, när jag sedan trycker in den i sidan på tvålen. Rosorna är av siden, dem hittade jag i mina gömmor. 

1 kommentar:

  1. jätte fint gjort .ska själv testa på å göra såna ..

    SvaraRadera