söndag 1 juli 2012

Blommorna efter midsommar och hur går det med potatisen?


Det är dags för ett bidrag till Trädgårdsdagboken del 16 i Husmorsskolans blogg. Mitt bidrag denna veckan blir en blandad kompott. I år var det min man Magnus som gjorde planterade potatisen. Så här stora har dem blivit sen han satte dem 2 veckor innan midsommar. Det 2 senaste åren har vi inte lyckats hinna med att lägga potatisen fören då. Innan startade vi alltid 1 maj. Jag ser den stor fördel med att så senare. Då tänker jag på pengar. För när vi planterade potatisen 1 maj hade vi färdiga potatis till midsommar och det är ju väldigt gott. Men då går det alltid att köpa färska potatis i butiken för 98 öre. Och flera veckor framåt är färsk potatisen inte lika billiga men dem är relativt billigare mot dem är när våra potatisar är färdiga. 




I åt har det vart så mycket privata tråkigheter runt mitt liv som har gjort att jag inte har lust att lägga så mycket energi på min trädgård. Bland annat har jag inte brytt mig om att jaga mördarsniglarna. Men efter att dem har tuggat i sig alla mina Rosenetterneller som jag planterade så måste jag ut på jakt varje dag.


Den finaste växten i vår trädgård just nu är Pionerna. Vi har vita, ljusrosa och cerisa. Jag har slutat att plocka in dem utslagna för myrorna älskar att vara i blommorna.


Även utekrukorna har fått vänta alldeles förlänge att bli planterade i. Jag köpte en Magerite, Veronika. Också använde jag mina odlade växter, en Tagetes, Pensé. Och så har jag en Pelegonia som luktar citron på bladen som jag aldrig har lyckats att få att blomma. Den växer enormt, men är för tillfälligt lite tanig. Av erfarenhet vet jag att det är nyttigt för inneväxter att planteras ut för att bli kraftigare.


Jag skall avsluta med att visa upp en annan favorit i trädgården just nu och det är den orange liljan. Den är så tålig och så vacker.

1 kommentar:

  1. Pioner är verkligen vackra, vilken tur du har som har flera färger av dem :)

    SvaraRadera