måndag 9 juli 2012

Bantar tips


                                       
                            (Bilden är hämtad från: http://kopochsalj.blogg.se/category/byxorjeans.html)

Först semester dagen underbart :) Eftersom jag sen ett halvår tillbaka har kämpat med min vikt och lyckats gå ner så där 10 kilo eller mer. Jag vet inte riktigt eftersom jag inte har någon våg hemma. Istället för siffror måttar jag efter storlekar på byxor. Jag startade på storlek 48 och nu fick jag på mig storlek 44 (en stor 44:a). Byxorna sitter fortfarande lite för tajt för att vara bekväma en hel dag. På semestern är det som alla säkert känner till mycket lätt att rusa upp i vikt..... Så nu har jag intalat mig själv att njuta unna mig lite, men samtidigt sätta upp gränser. Med gränser menar jag om det blir sötsaker eller alkohol skall det intas med måtta. Och maten skall bestå av mycket grönsaker,frukt och inte äta för mycket smörgås. Du kanske undrar hur jag på ett halvår har lyckats gå ner från storlek 48-44? Nu skall du få ett tips som passade mig, men kanske inte dig? 

                                        

Till frukosten varje vardag äter jag min basmuslin, se inlägget: det-finns-flera-sorters-musli-att-valja. Jag åt muslin med lättfil och eventuellt färska bär eller hemmagjord äppelmos utan socker, kaffe med 2 teskedar malen kanel i filtret, 1/2 pressad grape.

                                              
                   (Eget recept, se inlägget:marinerade-kycklingspett-med-chilismak)

När jag kom till jobbet drack jag Nutrilett tre gånger per dag beroende vilket skift jag jobbade. Jag åt också en assiett med grönsaker av olika slag och till kaffet åt jag frukt. När jag kom hem lagade jag middag. Vi åt bara hemmagjort inga halvfabrikat. Använde mycket kycklingfilé, fläskfilé,fisk(inte min favorit) och nötkött vid matlagningen. Försökte undervika korv ( men jag älskar korv så det har varit svårt). 

                                             
                                   (Eget recept, se inlägget:gott-tillbehor-till-middagen)

Till de olika köttsorterna har jag ätet mindre pasta, potatis eller ris och minskat på sås mängden. Halva tallriken har täckts av frukt och grönt. För att kosten skall bli spännande och för att middagarna skulle bli varierande var salladsbordet olika beroende på vad för mat som serverades. Salladsbordet var fint dukat som på restaurang med olika uppläggningsfat med varma och kalla grönsaker, grönsaker eller frukt i sin egen form bara delade, sallader eller olika röror. 

                                   
                                         (Eget recept, se inlägget:Äpple & Fänkålsallad)

En till två dagar i veckan jobbar jag tidigt pass. Vilket innebär att jag har gått upp 4.30 och slutar 13.30 då är jag så kaffesugen och sötsugen då har jag en effektiv och god efterätt som jag brukar ta till, se inlägget: god-snabb-och-kalorisnal-dessert, se bilden nedan.

                                         

Motion är också ett måste när du vill gå ner i vikt. Eftersom jag har en hund så blir det promenad varje morgon och kväll. Ibland önskar jag att det fanns tid till mer motion i mitt liv. Men det är svårt att få ihop det och livet skall inte kännas stressigt. På hösten och vintern är det för min del som är trädgårdsägare lättare att lägga ner mer tid på motionen. Men trädgårdsarbete är också en form av träning som man inte ofta tänker på.

                                  
                 (Eget recept på en smarrig helg efterätt, se inlägget:efteratt-med-inspiration-fran-en)

På helgerna måste man unna sig något extra för annars tappar i alla fall jag lusten på att leva nyttigt. Det blir 1-2 glas vin, en kaka eller någon annan efterätt med mindre socker i eller mörk choklad. Då brukar jag även bytta frukosten mot halva mängden musli mot 2 smörgåsar och ibland ägg och sill. På helgerna äter jag ingen Nutrilett utan det blir lagad lunch antingen rester, sallad eller hemma gjord soppa. Efter lunchen på helgerna blir det efterätt i samma form som när jag jobbar det tidiga passet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar