måndag 14 maj 2012

Motivet på tavlan har börjat växa fram


                                                Utmaningen nr 8





Mitt bidrag denna vecka är en vidare utveckling på tavlan som jag startade upp med för ungefär 2 veckor sedan. Läs gärna de andra 2 inläggen hur processen startade och fortsatte: http://haggalen.blogspot.se/2012/04/en-tavla-av-kartong-och-tapet.html 



För alla er som inte har häng med de sista måndagarna då jag har varit med i ett återbruksprojekt som klockarbarn har startat som hon  kallas för Utmaningen.
Varje måndag fram till den 30 maj kan du få mängder av återbruk eller förnya tips på skapande. Det är dessutom ett projekt som är öppen för alla. Det ända du behöver göra är att lägga in utmaningsbild koppla din blogg till Klockarbarn. Gå in och läs vad dagens medverkar har att erbjuda: http://klockarbarn.blogspot.se/2012/05/attonde-omgangen-av-aterbruk.html

Efter att jag gjort en ”fast mark” som en av mina läsare kommenterade i förra veckans inlägg. Så har motivet sakta börjat växa fram. Jag skall berätta hur jag gjorde lite mer i detalj och vilka material som jag har använt mig av.



Min plan från början var en tjej och en kille som står och håller varandra i handen. Men som alltid när jag skapar så ändras mina planer och det blir något helt annat. Men tjejen förverkades ialla fall. Vad som kommer mer får du se i nästa veckas inlägg. Jag startade med att göra en tjej kropp i papper som jag klistrade fast på tavelbotten med limpistolen.



Sakta bygga jag upp tjejens kropp. Planen var att göra en människa med olika material så motivet skulle se tredimensionellt ut. Jag tog en bit bomull som jag limmade fast på hela huvudet och när det hade torkat limmade jag fast ett foto. Det är ett foto som jag har klippt till för att passa mina ändamål. Undrar vem det är som är på det misslyckade fotot?



Sen övergick jag till kroppens uppbyggnad som fick bomull under visa kroppsdelar som jag ville höja upp.




När bomullen på kroppen torkat ordentligt var det dags att klä på tjejen kläder. Av en bit bred spets från en sönderklippt gardin fick bli ett linne. Och av en restbit med blommigt tyg rufsade jag ihop och klistrade på. Så kjolen skulle se lite draperad ut. Längst ner på kjolen satte jag en small spetsbit från en förre detta duk.



Till de somriga kläderna är det snyggt med en jeansjacka. Jag har alltid varit en jeans fanatiker. Jeansjackan byggde jag upp i delar. Och nu upptäckte jag också att armarna behövde komma mer ut från kroppen. Det gick att justera armarnas position genom att använda bomullen för att ändra armarnas riktning.
Jag började med att göra armarna med bomullen med jeanstyget ovanpå och därefter klistrade jag på framstycket.



Sen kom alla smådetaljer som jag kom på efterhand som jag jobbade med motivet. Kragen behövdes lyftas upp. Så under de två utklippta kragbitarna klistrade jag fast lite bomull. Och därefter fäste jag kragarna på jackan.



Jag valde att vända jeanstyget med avigsidan upp för att jackan skulle få mera lyster. När jag hade satt fast kragen dök det upp mer detaljer som jag ville göra med jeansjackan. Ett av dem detaljerna förvecklade jag samma dag. Och det var fickorna som också var vända på avigsidan. Så långt kom jag denna veckan. Nu är det bara att jobba vidare och det jag kan avslöja som är på gång med tavlan är fler detaljer på jeansjackan, ett halsband av pärlor. Nu kommer jag även att arbeta vidare med händerna, benen, håret, ansiktet och omgivningen runt tjejen.Läs den spännande fortsättningen i nästa veckas utmaning som är nästa måndag.




1 kommentar:

  1. Jag gillar collage och blandade material! Urhäftigt!!

    Jo, du har rätt! Visst är det plåtsaxen jag använt vid ängeltillverkningen av konservburkar. Mitt favvoverktyg för tillfället! För de tjockare kanterna på konserverna används dock en billig bultsax (från gubbdagiset Clas O). Den funkar, men det märks att den inte är av toppkvalité.

    SvaraRadera