lördag 10 mars 2012

Odla egna Penséer



Jag har två balkonglådor på framsidan av huset där jag brukar ha blommor året om. De första plantorna på våren som jag sätter i lådorna är Penséer. Jag brukar köpa 10 stycken plantor och varje år varierar jag färger kombinationer. Men det är alltid två olika färger i lådorna. Penséer plantor kostar runt 7 kronor i början på våren, runt april. Men väljer du att vänta till maj sänks priset och du kan få blommorna för halva priset. Penséer är tacksamma blommor som dessutom tål lite frost. Och dem står länge och växer och blir ståtliga.

När blommorna har vissnat ner kan du ge dem nytt liv i rabatten se mitt inlägg i höstas: http://haggalen.blogspot.com/2011/07/de-vissna-penseerna-far-ett-nytt-liv.html
När jag förra året började min nya hobby att odla fram växter blev jag peppad att pröva fler sorter. När jag odlade fram Tagetesen förra året, (se mitt inlägg från starten i Juni förra året):http://haggalen.blogspot.com/2011/07/jag-har-aven-drivit-upp-blaklint-och.html
hade plantor på höstkanten och samtidigt gick jag och inspekterade hur mycket jag tjänade om jag hade köp färdiga Tagetes plantor i butiken med knoppar på. Då upptäckte jag att jag tjänade flera hundralappar och detta skulle jag kunna satsa mer på att odla upp egna plantor till balkonglådorna. Jag beslöt mig för att testa att odla fram Penséer. Förra veckan köpte jag en fröpåse den kostade runt 10 kronor.





Nu var det dags igen att ta fram mitt mini uppdrivnings växthus som jag köpte förra året. Det blev väl använt förra året så flera av insatsen med sticklings krukorna gick sönder. Men som tur är finns det flera plastkrukor att köpa till i butikerna. Krukorna som odlas i sitter ihop sex stycken och det går fyra sticklings behållare i ett uppdrivnings växthus i den storleken jag har. Men det finns andra storlekar att köpa i butiken också. Jag kan verkligen rekommendera att satsa på att investera ett minidrivhus för växterna får en bra start där inne. Dem kostar runt 70 kronor och går att köpa på i de flesta affärer som har trädgårds varor. jag köpte mitt på Ica Maxi.







När du skall driva upp olika plantor behöver man en mager jord som såjord.













                                      (Bilden är hämtad från Googles bildsök)




Fyll sticklingsbehållarna med såjorden upp till kanten. Gör därefter små hål med en sticka och tag med en pincett upp fröna som är extremt små. Försök att bara få i två frön i varje hål, vilket är mycket svårt. Jag lyckas sällan med det med mina stora klumpiga fingrar…. Och täck sedan med jord över.











Det blir mycket spill när man skall plantera genom att ta upp jord direkt från påsen. Jag rekommenderar att ösa jord i en mindre plast burk och sedan använda en sked och ösa från burken till sticklings krukorna.


Jag valde att bara använda mig av två satser av sticklings krukor. För jag satte flera frön i varje kruka och jag vill bara ha Penséer till balkonglådorna. Innan jag satte på locket på växthuset, vattnade jag fröna med en sprayflaska som innehöll vatten.

                                                           (Bilden är hämtad från Google)


Nu gäller det att vattna 1-2 gånger om dagen på fröna och en gång i veckan ges växtnäring. Precis efter vattningen kan det bildas kondens på locket. Så ställ locket så det kommer in luft in i uppdrivningshuset.






Det har nu gått en vecka sedan jag odlade fröna. Det syns inget men jag misstänker att detta är frön som behöver ha lång tid på sig att gro. 












2 kommentarer:

  1. Jättebra och enkel beskrivning av hur man försår blommor för en nybörjare som mig! Jag hade tänkt pröva på att så lite frön inomhus i är och det här hjälper mig när det kommer till vad jag ska göra och tänka på. Tack! :)

    Kul att du gillade mitt blogginlägg med toarullshusen! Tanken var att lägga en grund och sen får man anpassa efter vad man har hemma och de kunskaper man har. Länka gärna i blogginlägget det du/ni gjort - både på jobbet och hemma!

    SvaraRadera
  2. Tack Zima för din kommentar. Jag kommer självklart att göra ett inlägg med länkar till din blogg och till Pysselstafetten.
    Susanne

    SvaraRadera