lördag 30 maj 2015

Bönröra som tillbehör



 Det finns mängder av olika sorters bönor att köpa i butikerna. Bönor som är stora, små, röda eller svarta. Det finns även olika bön mixer i tetrapack. Är man vegetarian så är bönor ett måste för att få i sig protein. Men jag tror inte att vi köttätare äter bönor i samma utsträckning som vegetarianer gör. Det beror kanske på att vi tror att dem är oätliga och är lite rädda för att smaka. Precis så kände jag innan jag började lära mig äta bönor och upptäckte att dem var ganska smaklösa. För att dem skall bli goda får man blanda kryddor och diverse ingredienser i bönorna. Den här blandningen fick jag från köket på mitt jobb. Jag kan rekommendera den som grönsaks tillbehör till middagen.


Till min bönröra har jag använt röda bönor som kallas för Kidney bönor. Det jag också har i är 1 Rödlök, Olivolja, Havssalt och Vitlökspulver.



Öppna förpackningen med bönorna och skölj dem i ett durkslag. Häll dem sedan i en salladsskål. Hacka löken och häll på bönorna. Rör som.



                  Blanda nu ½ deciliter Olivolja med Havssalt och Vitlökspulver efter egen smak.


2 kommentarer:

  1. Marinerade bönor är så gott! Kul att du hittade in till mig, tack för den fina kommentaren! Ha en underbar lördag!

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar Rebecca. Vad bra att det äär fler än jag som gillar marinerade bönor .9

    SvaraRadera