torsdag 26 januari 2012

Vinterarrangemang



På min altan som inte är isolerad har jag tidigare berättat att jag har plastväxter i olika arrangemang. Jag har en stäva som man för använde vid mjölkning av kossorna innan mjölk maskinerna lanserades. stäva har jag ärvt av min farmor Anna. Men under julen hade jag även en mindre plastgran i en djup kruka. När jag plockade bort granen och alla andra juldekorationer på altanen tyckte jag att det såg så tomt ut. Då bestämde jag mig för att göra ett vinter arrangemang i den djupa krukan som julgranen hade varit i.


Längst ner i botten på krukan byggde jag upp en stadig plats för växterna. Jag startade med en klump frigolit.















Jag satte ner amaryllisen. Men den behövde något mera som höll den på plats. Jag hittade en omålad träsvamp som stöd för blomstjälken.











Många plast blommor är så naturtrogna. Amaryllisen är väldigt verklig.















Några gröna växter behövs också vara i blomster arrangemangen för sammansättningen av olika blommor.











Det är fint med några olika bladverk. Dessa bladen skall vara framtill och hänga ner lite. Medan de högre bladverken på förra fotot skall vara längst bak.









Den blomma som var mest naturtrogen var Orkiden. 

















Så blev den färdig. men oj vad tom den ser ut.
















Jag fick en idé jag att det kanske kunde vara fint med snön som jag hade i mitt tomtelandskap i julas. Och det blev fint tycker jag. Men jag tycker fortfarande att det ser lite naket ut. Jag får gå och leta i källaren.


Jag hittar ett svart klotljus.











Lite dekorations detaljer att stoppa i.












 Jag blev väldigt nöjd över slutresultatet. Se även närbilden på första bilden på detta inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar