fredag 11 november 2011

Mina älskade träskallar



När min son Christoffer gick på mellanstadiet kom han hem med denna present till sin mamma. J Det är två trägubbar som han hade gjort i träslöjden. Jag tycker att gubbarna är så härliga. Christoffer har en talang att skapa saker, men det vill han inte erkänna. Det jag gillar mest med trägubbarna är de komiska proportioner på kroppsdelarna. Dem känns som moderna och designade. Där man ofta leker med att förändrar former på tidigare kända föremål som till exempel hjärtan som ser ut som någon har dragit ut dem. De moderna tomtarna har också blivit långsmala och mössan har åkt ner över ögonen och skägget har blivit längre.




                                        Här är en närbild av den stora gubbens huvud och hals.


Och här är en närbild av gubbarnas fötter. Visst är dem stört sköna. Jag älskar dem.
Men tyvärr har jag alldeles för litet hus för att kunna ge dem en bättre placering där dem syns för mina besökare. Det är så jag skäms för den ända plats jag har att erbjuda är i ett hörn i vardagsrummet där det ofta står andra saker också. Får se i fram tiden om dem kan lyftas fram lite mera. När utrymmen blir flera. Jag har haft lite planer på att sticka varsin halsduk och mössa till mina gubbar. Ja, det kanske blir av vem vet…


1 kommentar:

  1. Trevligt med sånt som barnen designar!
    Svar på dina frågor hos mig:
    1. Solrosen är gjord av marsipan, men mitten tror jag är av modelleringschoklad. De bruna blommorna är gjorda av modelleringschoklad. (går att beställa på nätet från ett företag i Kungälv, tror jag det var... men vad heter det nu då ?? Tårtdekor kanske ?!)
    2.Ingen fråga med... Ja, en sån låda för broderigarnerna är inte dumt!
    3. Ja, jag har använt mig av gamla konservburkar när jag smält ner gamla ljusstumpar (och ljusmassa). Det finns även speciella kärl att köpa hos Slöjd-Detaljer.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera