söndag 20 november 2011

Canvastavla av gratis material



Frigolit bitar som ligger i kartongerna när man köper diverse maskiner eller andra föremål rekommenderar jag att ta vara på. Den här frigoliten biten har en kvadratisk form som ser ut som en canvastavla.

    
När jag har en idé skissar jag alltid ner det på ett papper som en ritning. Min idé har jag hämtat från en av bloggarna jag följer. Jag har valt att utgå från hennes idé, men jag har vidareutvecklat den på mitt sett. Bloggen där jag hämtade min idé kommer från: file:///C:/Users/Susanne/Pictures/till%20bloggen/v%C3%A5ga%20skapa%20%20Pysselstafetten%20-Julcanvas.htm

I bloggen ”Våga skapa” använder dem ett bakgrundspapper med ord som är kopplat till julen. Jag har istället valt ett papper med noter. Notpappret tillverkade jag genom denna bild hämtad från Google:



Jag kopierade samma bild så det skulle täcka ett A4 papper. Det blev 2x4, det kunde få plats mer. Sedan skrev jag ut och jag hade ett färdigt notpapper. Jag klippte bort kanterna som var vita. Jag tyckte det var snyggt när det blev lite veck i bakgrundspappret som det var i julcanvas tavlan i bloggen. Så jag skrynklade notpappret.






Därefter lade jag klister på den ena stora sidan av frigolit biten. Jag använde ett klister som är avsett för papper. Jag lade på det skrynkliga notpappret och tryckte fast det och såg samtidigt till att det blev veck. Pappret som kom utanför klippte jag bort.









Nu var det dags att måla över, men jag var osäker vilken sorts färg som dem hade använt sig av på bloggen. Jag ville ju att noterna skulle synas igenom. Så jag beslöt mig för att använda mig av akvarell och allmoge bets. Jag valde grön för att det skulle bli lite jul relaterat. 












Jag valde olika gröna nyanser med början av gulgrön och jag avslutade med betsen som jag även använde på kanterna på tavlan.










Jag ritade på frihand tre röda hjärtan som jag klippte ut. Två av hjärtana var så kallade utdragna moderna hjärtan och ett av dem har den traditionella formen.











Under hjärtana har jag använt mig av rektangelbitar som jag har rivet runt alla kanter.











Jag använde tre olika gula nyanser under de tre olika hjärtana.











Under hjärtanet som är längst ner på tavlan har jag klistrat fast en liten bit hushållspapper och satt fast det under det gula rivna pappret.










Efter att jag hade klistrat fast hjärtan detaljerna med limpistolen lade jag lite pappers lim på hjärtana och hällde över lite glitter.









Så blev resultatet av tavlan och som till upphängning kan man använda en knappnål på baksidan eller klistra på en tavelupphängning.









Tidigare inlägg med samma etikett "Återvinningsmaterial"



Prydnads flaska med       En tavla med humor                    En tavla med återvinningsmaterial






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar