fredag 21 oktober 2011

Lyckan över att busken dog



Detta är en bild av min stoltaste punkt i vår trädgård. Det är som en kulle mitten på vår platta gräsmatta. Där är det stora stenar blandat med jord och växter. Kullens ursprung är intressant. Min farmor Anna berättade att när dem köpte tomten låg dessa stenar där för det hade varit en gammal mur som hade rasat. Så när dem byggde huset fick dem en idé att skapa en kulle genom att lägga jord emellan och plantera växter där. Ytterst planterade dem 2 gröna buskar som det blir röda bär på och dem växer som ogräs varje år. På mitten av kullen hade dem planterat en sockertoppsgran som fanns här när vi köpte huset. Det första året hade vi en julgransbelysning där. Men så blev den ful av den hårda vintern. Så vi sågade ner den. Kvar finns nu stubben som håller på att ruttna. På stubben satte vi vindkraftverket som är min man Magnus passion. Han är intresserad av vindstyrkan och luftfuktigheten. Nä… sånt bryr jag mig inte om. De yttersta gröna växterna har jag vilat ta bort länge med jag har insätt att det kommer att bli jobbigt med tanke på vilka rötter dem måste ha. Så dem har fått vara kvar. Men varje år har jag klippt ner dem till botten.


Men förra veckan fick jag se att den ena busken hade ruttnat, (den på höger sidan på fotot ovanför). Jag var överlycklig så jag tog fram spaden och fick bort hela. Jag blev förvånad över vilken yta som blev tom på kullen när busken var borta.


                                 Så här mycket jord och rötter blev det.


Jag hade en smultronbuske i kruka som jag fick på mitt förra jobb när dem skulle stänga inför semestern. Dem skulle ha tillbaka krukan och smultronplantan behövde komma in i jorden innan vintern. Nu fanns det plats på kullen för den. Jag tycker att det är snyggt med smultron bland blommorna.


Så där fick smulton plantan sin nya plats och den blommar igen fast det är oktober månad och jag hittade också ett halvmoget bär.Tänk om jag lyckas döda den andra gröna busken på vänster sidan också.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar