tisdag 25 oktober 2011

Gott tillbehör till middagen.



När vi äter middag brukar vi försöka ha ett varierande salladsbord med både råa, kokta grönsaker, sallader, frukt och röror. Här är en frukt blandning som jag har döpt till ”kokos-äpple” som är omtyckt hemma som även jag är förtjust i. Men mina ungdomar brukar ta slut på den innan jag hinner smaka. Men jag är bara glad att dem har någon favorit på salladsbordet. För jag älskar frukt och grönt. Det gör att jag har flera sorter att välja på en de andra. Det är en egen blandning som jag har experimenterat ihop själv. Jag har använt mig av två äpplen och riven kokos.



När jag delar äpple tycker jag att det är smidigast med den moderna äpple delaren. Jag vet inte om det redskapet har något speciellt namn. För att dela äpplet placerar man mitten cirkeln runt pinnen på äpplet och trycker rakt ner. Då lossar äpple skroten och det blir färdiga klyftor. Oftast finns det inget av kärnhuset kvar på äppleklyftorna.


I denna frukt röran använder jag även skalet på äpplena. Jag delar dem i mindre bitar lägger dem i en mindre burk. Sen häller jag över önskad mängd kokosflingor och rör om. Därefter är röran klar att servera.



I nästa frukt röra som jag skall presentera har jag fått från en skola som jag vikarierade i. Jag kallar den för "banan-curry". På skolan frågade jag efter receptet och måltidsbespisnings personal tyckte det bara var roligt att dela med sig av sina recept i deras salladsbord. Ingredienserna i röran är curry krydda malen och banan. Jag har använt en banan för det var den som var kvar hemma i kylskåpet.


Jag delar bananen i tunna skivor och lägger dem i en liten burk. Därefter pudrar jag över önskad mängd med curry krydda och rör om. Sen serverar man även den på salladsbordet.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar