måndag 8 juni 2015

Använd laminatorn i ditt skapande






För något år sedan ansåg jag att en laminator skulle vara användbart för mig. Det är nästan så jag skäms att berätta att denna laminator har jag bara använt två gånger. En gång till ett skolprojekt och den andra gången laminerade jag symbolbilder till handuks hängarna på vårt badrum. 



Min lycka var när jag hade läst denna bok och fick ett tips att man kunde använda laminatorn till fler saker en att laminera bilder. Här hade dem använt pressade växter och gjort kort med dem. Detta måste jag bara testa. Så startade jag ett nytt projekt





Nu har det gått ungefär 3 veckor sedan jag lade växterna i press. Det var mycket spännande att se hur resultatet hade blivit. Jag har inte pressat växter sen jag var liten. Så jag minns inte hur pressade växter ser ut. Jag blev mycket imponerad av hur de olika växterna såg ut efter pressningen. Jag upptäckte även att en sida av boken hade fått en växt fläck ändå hade jag lagt växterna på ett tidningspapper för att skydda boken. Så nästa gång jag pressar skall jag komma ihåg att lägga minst tre ark tidningspapper. Jag nöjde mig med att använda den ena boken med pressade växter, den andra växt press boken får jag använda i ett annat projekt. Den växt som jag var mest imponerad av efter pressen var Sommar Rudbeckian. Den såg ut som en tryckt blomma.


Medan laminerings maskinen blir varm förbereder man plastfickorna som man vill att korten skall se ut genom att lägga ut de olika växterna i ett mönster. Jag använde bara de växter som blev lyckade. Det blev fyra kort. 



Välj den färg på pappret som du tycker passar bäst ihop med växterna. På de heltäckande korten valde jag blått och orange. Du tar ett A4 papper och viker det på mitten. Sen använder du ett lim avsett för papper. Jag rekommenderar inte limstift för det kommer inte att hålla med plasten. Du smetar nu ut limmet över hela ena sidan av det vikta pappret. Tryck sedan ut plast kortet och var extra noga med att plastdelen kommer kant i kant med vikdelen av pappret. Jag måste också berätta att jag använde en plastficka till två kort. På så viss får man mer ut av plastfickan. Så jag hade den planeringen innan när jag lade ut mönstret i plast fickan. När plastfickan hade svalnat klippte jag fickan så jag fick två kort.






                                         Så här fina blev de två heltäckande korten.



De andra två korten gjorde jag ett fönster i de vikta A4 pappret genom att först markera runt den fyrkant av plastkortets storlek och sen använde jag en linjal och tog 1 centimeter längre in runt om innan jag skar ut hållet med en rakbladskärare som egentligen är avsedd för tyg.


Jag limmade runt fyrkanten på insidan av pappret och satte fast plastfyrkanten med de laminerade växterna och klippte samtidigt remsor som var cirka 1 centimeter bredda från pappersbiten som hade vart i hållet på kortet. Dessa remsor använde jag nu ovanpå och runtomkring som en ram på plastkortet på insidan som en förstärkning.



































Det blev två kort med fönster ett brunt och ett rosa med ljung. Jag tyckte det oranga och det rosa kortet blev finast.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar