fredag 12 augusti 2011

Säsongens sista blomster uppdrivning





Efter jag hade drivit upp salladen. Då kände jag att jag ville testa att driva några mera blomsorter. Jag letade på Plantagen om jag kunde hitta några blomsterfröer. Men det var väldigt utplockat. Jag valde tillslut tre sorters blommor. Men jag visste att det kanske inte kommer att lyckas utveckla sig och hinna blomma innan hösten. För luften blir då kallare. Blomsorterna jag köpte var Solbrud, Pionvallmo och Eternell.




När jag precis hade satt igång att plantera fröna ringde telefon och min pratglada mamma Eva ringde och jag tänkte då, prata i telefon och plantera går väl att kombinera ihop. Så det blev ett långt trevligt samtal. Men när jag hade lagt på telefon var planteringen färdig och efter jag hade vattnat dem kom jag plötsligt på att jag hade glömt att skriva på vilken blomma det var i varje kruka.
Denna blomster sort som växte snabbast av de tre var denna växt som ni ser på fotot till höger.





Efter några veckor planterade jag ut dem. Men jag var lite osäker om dem skulle få vara i fred för mördarsniglarna. För sniglarna är speciellt förstjust i små skott av växter. Men jag hade tur dem gillar inte denna blomma. Det hade vart jättekul att veta vilken av blommorna det är. Men tids nog när dem har utvecklats sig mera lär jag förhoppningsvis se vilken sort det är.











Här är den blomster sort som växer lite långsammare än den blomman ovanför, men snart är det även dags att plantera ut även dem. När jag hade planterat ut den andra blomsorten som växte snabbast märkte jag att det blev en stor förändring på växteffekten. För bara på några dagar hade plantorna blivit dubbel så stora som tidigare.












Den blomsorten som växte långsammaste av de tre som jag planterade, ser ni på detta foto. Det är tveksamt om blomman hinner plantera ut den för den är fortfarande så liten och skör.

  


                                                          




                                      





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar