söndag 3 juli 2011

Sommarbukett i vitt och gult


Intresset för blommor fick jag inte förrän jag flyttade in i min farmor och farfars hus.
Min farmor älskade också blommor vilket man kan se genom alla blomsterrabatter
som finns i trädgården. Själv känner jag att det är svårt att hinna med som heltidsarbetande
3 barns mamma. Så i år har jag låtit en rabatt på baksidan växa igen medvetet.
Min farmor var en person som stod mig väldigt nära och vi delade många intressen ihop
speciellt hade vi ögon för hantverk och såg saker som många andra inte ser.
Jag tänker mycket på henne ändå var det ungefär 3 års sedan hon gick bort. Kanske för att
vi bor i hennes hus och för att vi delade samma intresse. När jag tar in blommor och sätter
i en vas tänker jag på min farmor Anna för hon tog alltid in en bukett blommor från sin
trädgård. I år har jag ett mer medvetet val vilka blommor och blad jag sätter ihop.
Jag har gjort färg kombinationer som till exempel har gått olika toner. Den här buketten
går i gul och vitt nyans med olika bladverk som passar in i buketten.



I år var våren sen men väldigt torrt och varm med mycket sol.
Vilket gjorde att alla blommor kom samtidigt. När det var midsommar
fanns det inte så mycket blommor i trädgården som det annars brukar finnas
som till exempel prästkragar som är en tillhörande blomma på midsommar.
Mina prästkragar var så gott som utblommade. Så den blomman som fanns
kvar i trädgården för att buketten skulle se midsommaraktig ut var vildvallmo.
Vildvallmo har jag fört in i trädgården och dem är fina men sprider sig som ogräs
och ”pluppar” upp lite varstans. Vildvallmo plockade jag i Falkenberg där mina
svärföräldrar har en sommarstuga. Falkenberg har en underbar natur. I denna här
midsommarbuketten består av vilda smörblommor, vildvallmo några få prästkragar
och en vit blomma som är en trädgårdsblomma som jag dock inte vet namnet på.
Är det någon som vet vad den heter?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar